maandag 23 december 2013

College 1; Lesfasemodel a.h.v. les uit "Moet je doen"


 

College 1: Lesfasemodel a.h.v. les "Moet je doen" en koppeling theorie




Met andere ogen
Uit: Moet je Doen!
 
In deze les ontdekken de leerlingen dat je met een oogmasker je gezicht een beetje onherkenbaar kunt maken en je gezichtsuitdrukking kunt veranderen. Ze maken een begin met een oogmasker van papier dat een dreigende of vriendelijke indruk maakt.
 
 
Lesfasenmodel
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les beeldende vorming:


Voorbereiding
Context
Belevingswereld:
Leerlingen vinden het leuk om iemand anders te zijn; om onherkenbaar te zijn. Deze opdracht spreekt leerlingen daarom aan.
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden:
Opdracht is het maken van een oogmasker met grote ogen van stevig papier of dun karton.
De leerlingen knippen van papier contourvormen en ooggaten.
In een vervolg les wordt het masker verder versierd.
Receptie
/Oriëntatie
Introduceren
Beeldcultuur:
Als het carnaval/feest is vinden mensen het leuk om er een beetje anders uit te zien. Leerkracht laat beelden van feest, carnaval/ verklede mensen zien.
Beeldaspecten:
Vorm en kleur
 
Informeren
Beeldbeschouwen:
Vragen stellen over diverse afbeeldingen van maskers (afbeeldingen in bijlage les maar ook zelf afbeeldingen meenemen).
 




 
 
Beschouwingsvragen: Hoe zijn de maskers gemaakt; wat voor uitdrukking heeft het masker en waardoor komt dit?
 
Leerlingen vragen stellen hoe je vriendelijke ogen kunt maken (ogen in de vorm van bloemen, vlinders, toverballen of andere dingen waarvan je houdt. Gemaakt van ronde vloeiende vormen en vrolijke of zachte kleuren) en hoe je dreigende ogen kunt maken (ogen in de vorm van bliksemschichten, vlammen of andere dingen die je eng vindt. Ze hebben vaak scherpe, puntige vormen en somber of felle kleuren).
 
Instrueren
Beeldend Probleem:
Je mag nu zelf een masker maken. Het masker moet vriendelijk zijn of dreigend kijken. Het masker moet op je hoofd passen. Daarvoor gebruik je een strook papier (leerkracht laat strook zien).
De kinderen tekenen midden op de strook papier een neusgat en knippen dat uit. Hieromheen tekenen ze en rondje en knippen dit uit (leerkracht doet dit even voor). De kinderen kiezen een kleur papier die past bij vriendelijk of dreigende gen. Hierop tekenen tweemaal zo groot mogelijke ogen in de zelfbedachte vorm; eventueel geven ze elk oog een verschillende kleur.
We hebben scharen eventueel prikpennen en matjes nodig. Daarnaast: lijm, potlood en verschillende kleuren gekleurd papier.
Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen:
Laat de leerlingen de vormen voor de vriendelijke of dreigende ogen flink groot maken, dan vallen ze goed op.
 
Begeleiden
Werkprocessen:
Leerkracht loopt rond en helpt de leerlingen waar nodig.
 
Afronden
Tijdsmanagement:
De leerlingen zetten hun naam achterop het masker. Organiseer het opruimen per groepje. Verdeel de taken om het materiaal en de gereedschappen op te halen en schoon te maken. Nog bruikbare papiersnippers worden verzameld in een doos, de rest wordt weggegooid.
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren:
Leerkracht bespreekt de les met de leerlingen na. Wat ging er goed? De leerkracht geeft eventueel verbeterpunt voor de volgende les.
 
Beoordelen
Beoordelingscriteria:
-       Zie beoordelingsmatrix hieronder *
 
Presenteren
Presentatievorm:
Wanneer de maskers af zijn mogen de leerlingen ze aan elkaar laten zien door ze ook even op te zetten. Leerkracht kan een foto van de groep maken en deze aan de leerlingen laten zien. Op deze manier zien de leerlingen ook zelf hoe ze eruit zien. Leerlingen kunnen zichzelf ook even in de spiegel bekijken.
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden:
-       Waren de leerlingen gemotiveerd?
-       Waren de leerlingen in staat om (redelijk) zelfstandig een masker te maken?


 

* Beoordelingsmatrix

Masker
Onvoldoende ( niet zichtbaar)
Voldoende (deels)
Goed (zichtbaar)
Het is duidelijk een masker/past op het hoofd.
0
1
2
De kleuren ondersteunen de keus van het masker (vriendelijk of dreigend)
1
2
3
De vormen ondersteunen de keus van het masker (vriendelijk of dreigend).
0
1
2
De vormgeving is origineel
1
2
3
 


 

Koppeling theorie:

Ik vind de reflectieve fase in deze bestaande les uit (“Moet je doen”) erg summier. Daarom heb ik zelf meer beelden toegevoegd van mensen die zich verkleden en maskers op hebben en van maskers alleen. Deze beelden zou ik met de leerlingen bespreken; hoe kijken de maskers?  Daarnaast worden in deze bestaande les de doelen  (technisch doel en beeldend doel) niet expliciet gemaakt. Hierdoor blijft het onduidelijk welke doelen je wilt bereiken met de leerlingen. Nadeel hiervan is ook dat evalueren lastiger wordt. De reflectie/nabeschouwing en evaluatie ontbreekt in de bestaande les. Ook is er geen beoordelingsmatrix. Deze heb ik zelf toegevoegd.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten