College 1: Lesfasemodel a.h.v. les "Moet je doen" en koppeling theorie
Met andere ogen
Uit: Moet
je Doen!
In deze les ontdekken de leerlingen dat je met een oogmasker je gezicht
een beetje onherkenbaar kunt maken en je gezichtsuitdrukking kunt veranderen.
Ze maken een begin met een oogmasker van papier dat een dreigende of
vriendelijke indruk maakt.
Lesfasenmodel
Het lesfasenmodel vormt de structuur van een les
beeldende vorming:
|
Voorbereiding
|
Context
|
Belevingswereld:
Leerlingen vinden het leuk om iemand anders te zijn; om onherkenbaar te
zijn. Deze opdracht spreekt leerlingen daarom aan.
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden:
Opdracht is het maken van een oogmasker met grote ogen van stevig papier
of dun karton.
De leerlingen knippen van papier contourvormen en ooggaten.
In een vervolg les wordt het masker verder versierd.
| |
Receptie
/Oriëntatie |
Introduceren
|
Beeldcultuur:
Als het carnaval/feest is vinden mensen het leuk om er een beetje anders
uit te zien. Leerkracht laat beelden van feest, carnaval/ verklede mensen
zien.
Beeldaspecten:
Vorm en kleur
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen:
Vragen stellen over diverse afbeeldingen van maskers (afbeeldingen in
bijlage les maar ook zelf afbeeldingen meenemen).
Beschouwingsvragen: Hoe zijn de
maskers gemaakt; wat voor uitdrukking heeft het masker en waardoor komt dit?
Leerlingen vragen stellen hoe je vriendelijke ogen kunt maken (ogen in de
vorm van bloemen, vlinders, toverballen of andere dingen waarvan je houdt.
Gemaakt van ronde vloeiende vormen en vrolijke of zachte kleuren) en hoe je dreigende
ogen kunt maken (ogen in de vorm van bliksemschichten, vlammen of andere
dingen die je eng vindt. Ze hebben vaak scherpe, puntige vormen en somber of
felle kleuren).
| |
Instrueren
| Beeldend Probleem:
Je mag nu zelf een masker maken. Het masker moet vriendelijk
zijn of dreigend kijken. Het masker moet op je hoofd passen. Daarvoor gebruik
je een strook papier (leerkracht laat strook zien).
De kinderen tekenen midden op de strook papier
een neusgat en knippen dat uit. Hieromheen tekenen ze en rondje en knippen
dit uit (leerkracht doet dit even voor). De kinderen kiezen een kleur papier
die past bij vriendelijk of dreigende gen. Hierop tekenen tweemaal zo groot
mogelijke ogen in de zelfbedachte vorm; eventueel geven ze elk oog een
verschillende kleur.
We hebben scharen eventueel prikpennen en matjes
nodig. Daarnaast: lijm, potlood en verschillende kleuren gekleurd papier.
| |
Productie
/Uitvoering |
Observeren
|
Beeldend Vermogen:
Laat de leerlingen de vormen voor de vriendelijke
of dreigende ogen flink groot maken, dan vallen ze goed op.
|
Begeleiden
|
Werkprocessen:
Leerkracht loopt rond en helpt de leerlingen waar nodig.
| |
Afronden
|
Tijdsmanagement:
De leerlingen zetten hun naam achterop het masker. Organiseer het
opruimen per groepje. Verdeel de taken om het materiaal en de gereedschappen
op te halen en schoon te maken. Nog bruikbare papiersnippers worden verzameld
in een doos, de rest wordt weggegooid.
| |
Reflectie
/Nabeschouwing |
Nabespreken
|
Reflecteren:
Leerkracht bespreekt de les met de leerlingen na. Wat ging er goed? De
leerkracht geeft eventueel verbeterpunt voor de volgende les.
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria:
-
Zie beoordelingsmatrix hieronder *
| |
Presenteren
|
Presentatievorm:
Wanneer de maskers af zijn mogen de leerlingen ze aan elkaar laten zien
door ze ook even op te zetten. Leerkracht kan een foto van de groep maken en
deze aan de leerlingen laten zien. Op deze manier zien de leerlingen ook zelf
hoe ze eruit zien. Leerlingen kunnen zichzelf ook even in de spiegel
bekijken.
| |
Evaluatie
|
Evalueren
|
Opdracht en randvoorwaarden:
-
Waren de leerlingen gemotiveerd?
-
Waren de leerlingen in staat om (redelijk) zelfstandig een masker te
maken?
|
* Beoordelingsmatrix
Masker
|
Onvoldoende
( niet zichtbaar)
|
Voldoende
(deels)
|
Goed
(zichtbaar)
|
Het is duidelijk een
masker/past op het hoofd.
|
0
|
1
|
2
|
De kleuren ondersteunen de
keus van het masker (vriendelijk of dreigend)
|
1
|
2
|
3
|
De vormen ondersteunen de
keus van het masker (vriendelijk of dreigend).
|
0
|
1
|
2
|
De vormgeving is origineel
|
1
|
2
|
3
|
Koppeling theorie:
Ik vind de reflectieve fase in deze bestaande les uit (“Moet je doen”) erg
summier. Daarom heb ik zelf meer beelden toegevoegd van mensen die zich
verkleden en maskers op hebben en van maskers alleen. Deze beelden zou ik met
de leerlingen bespreken; hoe kijken de maskers?
Daarnaast worden in deze bestaande les de doelen (technisch doel en beeldend doel) niet expliciet gemaakt.
Hierdoor blijft het onduidelijk welke doelen je wilt bereiken met de
leerlingen. Nadeel hiervan is ook dat evalueren lastiger wordt. De reflectie/nabeschouwing
en evaluatie ontbreekt in de bestaande les. Ook is er geen beoordelingsmatrix. Deze
heb ik zelf toegevoegd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten